Öland & Co arbetar med att marknadsföra och kommunicera Öland genom olika kommunikationsinsatser, 365 dagar om året. Genom att kommunicera via våra egna kanaler (oland.se, instagram, tiktok, facebook och youtube) men också genom sökmotorer, press och media, influencers och internationella researrangörer kan vi finnas där målgruppen befinner sig för att öka kännedomen och skapa intresse för att välja solens och vindarnas ö i stället för andra resmål.
I nuläget fokuserar vi på temaområdena; det goda livet, barn & familj, kultur & design samt natur & äventyr. Genom dessa marknadsför vi det mest unika med Öland, alltså de reseanledningar som attraherar året runt men även de reseanledningar som är säsongsbetonade. Det viktiga här är att de positionerar destinationen gentemot andra resmål.
Allt vi gör handlar i slutändan om att göra Öland till ett välkänt besöksmål för svenska och internationella besökare. Läs mer om vår destinationsmarknadsföring nedan.
nyfiken på vårens kampanjer?
Vad kul! Klicka på den gröna knappen här nedan för att se vilka teman och budskap vi lyfter i vårens kampanjer. Du kan också se ett urval av de evenemang och aktiviteter vi lyfter just nu.
haka på vår marknadsföring!
Vi vill att du som företagare känner dig som en del av vår marknadsföring! Genom att använda våra teman, budskap och bildspråk kan du förstärka ditt eget erbjudande och dra nytta av den breda synlighet vi skapar för Öland.
- Använd vårt marknadsföringsmaterial och hämta inspiration och resurser i våra mediabanker.
- Lyft fram vad just du erbjuder för att skapa en unik vårupplevelse.
Låt oss tillsammans göra våren på Öland oförglömlig!
låt oss presentera en hemlighet
- resten av året!
Öland, en plats många förknippar med sommar och bad. Men låt oss presentera en hemlighet - resten av året. Vi som bor här vet, och det är på tiden att fler får veta. Gräset är inte alltid grönt och fågelkvittret försvinner ibland. Vi vill skapa nya reseberättelser, nya minnen att dela. Vårens första orkidéer. Den meditativa stillheten. Fåken. De orangea pumpafälten. Men också sommarens jordgubbar, lummiga cykelstigar och ljumna sommarkvällar med bad. Allt detta är Öland, solens och vindarnas ö.
ölands årshjul 2024
Ölands årshjul för marknadsföring utgår från de fyra årstiderna och besökarnas resecykel som består av fyra faser: drömma, planera och boka, uppleva här och nu samt minnas. Med dessa som utgångspunkt kan vi anpassa vår kommunikation efter utbud och efterfrågan och därmed öka chanserna att resenärerna väljer att besöka just vår fina ö.
För dig som företagare är årshjulet ett sätt att få en översikt över Ölands destinationsmarknadsföring. Dessutom kan du enkelt se när det passar bäst för dig att marknadsföra din verksamhet.
destinationsmarknadsföring 2024
43 miljoner chanser att visa upp öland
Öland & Co arbetar kontinuerligt med att marknadsföra Öland för att förlänga säsongen och sprida ut besökarna över hela året. Marknadsföringen sker främst digitalt, via sociala medier, annonser och årliga broschyrer. Under 2024 har våra kampanjer nått över 43 miljoner visningar. Nästan 1 miljon sessioner på oland.se har registrerats, och 620 000 har använt sajten för att planera sin vistelse.
Vi har också arbetat med press och PR, både nationellt och internationellt, genom att arrangera pressresor och förse journalister med material om Öland. Öland har dessutom varit ett populärt inslag i svensk TV under året, med framträdande program som Bonde söker fru, Allt för Sverige, Historien om Sverige och Victoriakonserten. Dessa exponeringar har bidragit till en ökad medvetenhet och attraktion till ön.
Under året har vi utökat vår bildbank med nya bilder och filmer från hela Öland. Fokus har legat på bland annat hamnar, naturupplevelser och Ölands större orter som Borgholm, Färjestaden och Mörbylånga. Bilderna hamnar i den exklusiva bildbanken för våra partners och utvalda bilder hamnar i den officiella bildbanken som företagare, journalister, branschmedier kan ta del av i syfte att marknadsföra Öland.
Öland behåller sin starka position som destination och har under året sett en ökning av internationella besökare med 14,1 % samt en ökning av nationella besökare med 2,2 %. Öland fortsätter att vara ett starkt varumärke, och vi ser fram emot att utveckla ön vidare under 2025.
Läs mer om vår destinationsmarknasföring & destinationsutveckling genom att trycka på den gröna länken här nedan.

resenärens resecykel
Varje del av resecykeln är en viktig del av resenärens upplevelse. Vi behöver erbjuda både informativt och inspirerande innehåll längs hela resecykeln, men i de olika faserna finns typer av innehåll som är extra viktigt. I början av resecykeln och efter att resan är avslutad är det extra viktigt att fokusera på att inspirera, för att locka (tillbaka) resenären till Öland och till din verksamhet. I mitten av resecykeln är det extra viktigt med praktisk information så som öppettider, vägbeskrivning och detaljer kring din verksamhet. Läs mer om resecykelns fyra faser.