Öland & Co verkar för att utveckla Öland som en attraktiv och hållbar destination året runt. Vårt arbete ska bidra till att Öland blir en ännu mer attraktiv plats att besöka, bo, leva och verka på. Upplevelser som finns tillgängliga för besökare resulterar också i bättre service, utbud och högre livskvalitet för boende på Öland, vilket också bidrar till att fler väljer att flytta hit. Arbetet bygger på Ölands gemensamma besöksnäringsstrategi med visionen hela Öland – hela året som syftar till att främja långsiktig och hållbar utveckling av besöksnäringen. Genom strategisk analys, varsamt hållbarhetsarbete, nya besöksanledningar, nätverk och samarbeten stärker vi Ölands attraktionskraft och säkerställer att ön förblir en naturskön och levande plats även för kommande generationer.
statistik & analys
Till grund för våra strategiska beslut och utvecklingsinsatser ligger en rad olika rapporter och undersökningar. Vi följer utvecklingen av Ölands och Sveriges officiella statistik i form av inkvarteringsstatistik och turismräkenskaper från Tillväxtverket. Utöver dessa genomför vi även kompletterande undersökningar för att fånga upp perspektiv och drivkrafter hos besökare, näringslivet och invånare. Vi analyserar data och delar insikter för att stötta lokala verksamheter och identifiera utvecklingsområden. Självklart spanar vi också efter trender och nya satsningar i vår omvärld som hjälper oss att inspireras och våga testa nytt.
älska öland varsamt
Öland & Co verkar för att Öland ska vara en hållbar destination där både besökare och boende kan njuta av ön och samtidigt stärka framtida generationers möjligheter att göra detsamma. Det innebär en ständig process där hela verksamheten drivs av att alltid ta nästa kliv framåt. En viktig del av det arbetet är att underlätta och uppmuntra ansvarsfullt resande på Öland. Det gör vi bland annat genom kommunikationsinsatsen Älska Öland Varsamt. På ett informativt och inspirerande vis hjälper vi besökare att planera och genomföra sin resa på ett ansvarsfullt sätt. De tre hållbarhetsaspekterna miljö, social och ekonomisk hållbarhet, är grundläggande i Ölands besöksnäringsstrategi och genomsyrar allt vi gör i syfte att utveckla Öland till en allt mer hållbar destination.
besöksanledningar & projekt
För att locka besökare under hela året arbetar Öland & Co med att stärka befintliga besöksanledningar och den fantastiska sommaren, men även identifiera och stödja nya besöksanledningar och verksamheter under höst, vinter och vår. Det görs genom riktade insatser i syfte att utveckla och tillgängliggöra exempelvis utbud. Vi fångar upp och ventilerar nya affärs- eller produktidéer, kopplar ihop människor för samverkan, paketering eller vidare stöttning. Insatserna kan även innefatta att söka, driva eller ingå som partner i relevanta utvecklingsprojekt med extern finansiering som kan utgöras av exempelvis EU-medel.
nätverk & samarbeten
Öland & Co ingår i en rad olika lokala, regionala och nationella nätverk. De är viktiga resurser för oss som stärker möjligheten att hämta information, dela kunskap, erfarenheter och samverka mot gemensamma mål. Nätverken ger oss också möjlighet att synliggöra och positionera Öland i branschforum. På lokal nivå driver vi nätverket Partnerskap Öland och samarbetar även med många företagsgrupper och föreningar. Utöver nätverken samverkar vi med kommunerna på Öland och i länet, samt med Region Kalmar län, Länsstyrelsen, Almi, Linnéuniversitetet, Livsmedelsutveckling sydost, LRF och andra organisationer. Vi träffar regelbundet andra destinationer i länet och samverkar också med angränsande län, Jönköping och Kronoberg, för gemensam internationell marknadsföring. Öland & Co ingår även i det nationella nätverket Svenska Destinationsnätverket. Där möts destinationer över hela Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder, för att dela erfarenheter och gemensamt utveckla besöksnäringen i Sverige.
värdskap
värdskap börjar med oss alla som lever och verkar på den här fantastiska ön!
Sex år i rad (2018-2023) har Öland fått högst betyg i bemötande i den årliga undersökningen som görs genom branschnätverket Swedish Network of Destination Management Organisations. Detta är ett bevis på att Öland redan idag levererar ett gott och starkt värdskap.
Service- och värdskapsutbildningen är ett verktyg för er och er personal, framtaget för att förvalta och förbättra det fina värdskap som redan finns på Öland. Tanken är att säkerställa att besökarna känner sig välkomna och omhändertagna under sin vistelse här, både nu och i framtiden, på gemensamma grunder.
Utbildningen är framtagen av Öland & Co och riktar sig till alla som arbetar inom besöksnäringen.
läs mer om värdskapsutbildningen
projekt
avslutat: ö-natur
Genom satsningen erbjöds företag i besöksnäringen på Öland att utan kostnad nyttja en affärsutvecklare för att öka lönsamheten i sin verksamhet. Stora delar av projektet fokuserade på samverkan, hållbarhet, marknadsföring, affärs- och produktutveckling, ofta med stark koppling till Ölands unika natur. Målet var att stärka öländska besöksnäringsföretag och öka Ölands konkurrenskraft som destination. Nu har arbetet blivit en ordinarie del av turismverksamheten där utvecklingen fortsätter.