ölands grafiska profil

Här hittar du Ölands grafiska identitet och visuella uttryck.

innehåll

01 - varumärket öland
02 - logotyp
03 - grafiska element
03 - typografi
04 - färger
05 - bild och film
06 - applicering
07 - mallar
08 - öland original

01

varumärket öland

bakgrund

Tänk att det har funnits en tid då man inte hade semester. Semesterlagen kom 1938 och Öland dök upp som ett intressant resmål, inte endast för societeten som långt tidigare upptäckt badorten Borgholm. 

Ölands landskap och långa sandstränder lockade många, och gör än idag. Varumärket Öland har länge varit förknippat med sol och bad. Vilket naturligtvis är en viktig del av oss. Närheten till naturen och världsarvet har alltid präglat oss, och känslan av att vara en del av något större tilltalar fortfarande många. 

Men ur det som vårt varumärke har sina rötter i idag, vill vi trampa upp nya stigar som leder till det Öland vi vill se i framtiden.

story

Öland - en plats många förknippar med med sommar och bad.
Men låt oss presentera en hemlighet. Resten av året.

Vi som bor här vet och det är på tiden att fler får veta.
Därför utvecklar vi Ölands varumärke.
Gräset är inte alltid grönt och fågelkvittret försvinner ibland.
Vi vill skapa nya reseberättelser. Nya minnen att dela.

Fåken.
Blåelden.
Det snötäckta alvaret.
Dom oranga pumpafälten.
Men självklart även sommarens jordgubbarna, lummiga cykelstigar och ljumma sommarkvällar med bad.

Allt detta är Öland -  solens och vindarnas ö.

mantra

samarbeten över alla gränser

Vi vill utveckla ett varumärke som är enkelt att anpassa för alla typer av samarbeten. Det är tillsammans med vår region, hela resebranschen och våra lokala företagare på Öland som vi kan uppnå vår vision.

 

framtidsinriktat nyskapande

Vi ska vara öppna för annorlunda och oväntade lösningar som inte går att hitta någon annanstans! Detta kräver nyfikenhet, mod och att vi hela tiden är anpassningsbara.

 

långsiktig hållbarhet

Här finns ett medvetet utbud av hållbara upplevelser för boende och besökare. Det gör oss till en mer hållbar destination med ansvarsfullt nyttjande av natur- och kulturarv, högre inkomstmöjligheter för turismföretagarna och kvalitativt upplevelseutbud och livskvalitet. Det får oss och våra medmänniskor att leva och må bra – nu och i framtiden.

02

logotyp

öland 18 grader

I vårt nya koncept har vi tagit fasta på Ölands geometriska form och att hela ön har en vinkel på 18 grader. Här finns en framåtlutad position som ger energi.

ölands identitet

Den nya logotypen tar fasta på dit Öland är på väg. Ett Öland som vågar sticka ut, vara unikt och utmana invanda föreställningar. 

Det lutande l:et visar en framfart och målmedvetenhet. En enkel och avskalad stil visar en tyst självsäkerhet och något opretentiöst och samtidigt kraftfullt. 

De raka linjerna utan krusiduller ger en tidlös känsla som fungerar lika bra nu som i framtiden. 

Logotypen är ritad specifikt för Öland och innehåller så kallade inktraps som ger mer karaktär samt ökad läsbarhet i små format.

Logotypen får aldrig förändras och ska alltid visas i sin helhet. Den får heller inte roteras eller förvrängas. Använd heller aldrig effekter så som skuggor, kantlinjer och dylikt.

friyta

För att ytterligare framhäva identiteten ska det alltid finnas ett fritt utrymme runt logotypen. Ingen text eller andra grafiska element får placeras innanför denna frizon. 

Ju mer luft kring logotypen, desto tydligare avsändare. Dock finns det gränser: logotypen ska alltid vara i blickfånget.

Öland 18 grader - Öland & Co - Brandpad

03

grafiska element

solens & vindarnas ö

Vi tar tillbaka ”Solens och vindarnas ö”, som är mer aktuell än någonsin, och speglar våra långsiktiga mål.

Vinden har alltid varit vår bästa vän. Som har malt vårt mjöl och idag ger oss förnybar energi. Precis som solens strålar. Vi är lyckligt lottade som har mycket av detta.